Wednesday, January 26, 2011

Aku Dia, dan Kayak

Today is my Wednesday outdoor lecture, Encik Hisyam bawa kami pergi ke Taman Tasik Shah Alam untuk praktikal berkenenaan kayakhuh teruja sungguh masa ni.

Pertamanya, sebaik kami sampai di tempat berkumpul yang ditetapkan, kami terus diberi taklimat (briefing) oleh Encik hisyamBanyak perkara yang kami belajar sebelum bertolak ke Taman Tasik Shah Alam.

JENIS-JENIS KAYAK 
Mandesta (Berbentuk V)
Bahagian bawah (hull) berbentuk V, bertujuan untuk memudahkannya memotong air dan bergerak dengan laju pada garis/lintasan lurus. Menggunakan perahu jenis ini memerlukan keseimbangan yang tinggi, dan perahu jenis ini digunakan dalam pertandingan.

Ottersport (Berbentuk U)
Bahagian bawah perahu jenis ini berbentuk U atau rata. Perahu jenis ini amar stabil untuk semua kegiatan air dan sangat memadai bagi mereka yang baru pemula dalam olahraga dayung. Karena bawahnya rata, pergerakan agak lambat sehingga mudah memindahkan haluan depan.

Slalom (Berbentuk O)
Bahagian bawah dan atas perahu ini berbentuk O atau bulat. Perahu jenis ini selalu digunakan di arus deras. Dari bentuknya memudahkan untuk melakukan Teknik Eskimo Roll.


*Pengalaman pertama mengendalikan kayak,, haha =D